‘Anderhalvemetervakantie’ in Land van Cuijk

Veel toeristische ondernemers en organisaties kijken verwachtingsvol uit naar volgende week dinsdag, als premier Rutte namens het kabinet uitsluitsel geeft over hoe het na 28 april verder gaat. Mogen accommodaties, parken, bezienswaardigheden, musea en horecagelegenheden weer open? En zo ja, onder welke voorwaarden? Premier Rutte was onlangs duidelijk over wat ons in het geval van versoepeling van maatregelen te wachten staat. “Anderhalve meter wordt de nieuwe norm”, zei hij.
Dat vraagt om aanpassingen. Van consumenten én van bedrijven. Toeristen en recreanten moeten er straks vanuit kunnen gaan dat hun dagje uit of hun weekendje weg niet alleen leuk, maar ook veilig is.
Het Oorlogsmuseum in Overloon bereidt zich al die op situatie voor. Het heeft een Anderhalve Meter Team opgericht, dat onderzoekt hoe voldoende ruimte gemaakt kan worden voor veilig bezoek, veilig inhalen en voor éénrichtings-wandelverkeer voor bezoekers. Het Oorlogsmuseum wil zo het eerste ‘anderhalvemetermuseum’ van Nederland worden.
Zoals het Land van Cuijk sowieso een plek is waar je een fijne ‘anderhalvemetervakantie’ moet kunnen vieren. Waar je onbekommerd kunt fietsen en wandelen en waar je bezienswaardigheden kunt bekijken, zonder je steeds zorgen te hoeven maken dat het om je heen te druk wordt.
RBT Land van Cuijk wil ‘anderhalvemetervakantie’ graag ook de insteek laten zijn van een campagne die wij gaan starten zodra vakantie vieren in eigen land weer is toegestaan.
Wij zijn voor die campagne op zoek naar goede voorbeelden van organisaties en bedrijven, die een veilig bezoek of verblijf kunnen garanderen. Omdat steeds een afstand van anderhalve meter in acht wordt genomen.
Heb of ken je goede voorbeelden? Stuur ze naar info@rbtlandvancuijk.nl

Hersteloffensief in voorbereiding

NBTC Holland Marketing bereidt, samen met de provinciale toeristische marketingorganisaties, een landelijk marketingoffensief voor, dat moet bijdragen aan herstel van de toeristische sector in Nederland. Op dit moment worden drie aanpakken uitgewerkt: voor de binnenlandse markt, voor de buitenlandse markt (te beginnen in Duitsland en Vlaanderen) en voor de zakelijke markt.  
Afgesproken is dat alle marketingactiviteiten, die worden ontwikkeld, passen binnen wat eerder als langetermijndoel is beschreven in het rapport Perspectief 2030: het duurzaam ontwikkelen van de bestemming Nederland ten behoeve van álle Nederlanders.
Er worden meerdere scenario’s ontwikkeld op basis van onder andere verschillende startdata en een gefaseerde opstart van economische activiteiten. De prioriteit ligt in eerste instantie bij de binnenlandse markt. Het campagneconcept voor herstel van de binnenlandse markt, gericht op de binnenlandse bezoeker, wordt begin mei opgeleverd. De daadwerkelijke activatie hangt uiteraard af van de realisatie van de noodzakelijke financiering, actuele overheidsrichtlijnen en het sentiment in de samenleving. Het te ontwikkelen overkoepelende concept kan ingezet worden door individuele steden, regio’s en private partijen.
Het mag duidelijk zijn dat RBT Land van Cuijk met grote interesse volgt wat er op nationaal niveau wordt bedacht en uitgewerkt. Daar waar mogelijk zullen wij zeker aanhaken. Daarover hebben we ook al gesproken met Heleen Huisjes, directeur van VisitBrabant en vertegenwoordiger namens de zuidelijke provincies in de door NBTC opgestarte stuurgroep.

Eerste Land van Cuijk Magazines bezorgd

Afgelopen week zijn, met inachtneming van de veiligheidsvoorschriften, de promotiematerialen van het Land van Cuijk (magazines, routeboekjes en plattegronden) bezorgd bij de bedrijven en organisaties die hadden aangegeven daar al behoefte aan te hebben. Een aantal ondernemers heeft de materialen zelf opgehaald.
Heeft u onze eerdere oproep, om kenbaar te maken hoe u de materialen wilt ontvangen, gemist? Of heeft u nu pas behoefte aan de promotiemiddelen? Stuur dan een mail naar info@rbtlandvancuijk.nl U ontvangt dan bericht wanneer u de promotiemiddelen kunt ophalen.
Overigens waren het Land van Cuijk Magazine en het Fiets & Wandelboekje ook onderdeel van de Goei Gerei Box, die afgelopen vrijdag is verspreid. De eerste box, met producten van ondernemers uit de regio, was binnen enkele dagen uitverkocht.

Nacht van Een Goei Leven

De organisatie van de Nacht van een Goei Leven krijgt de laatste dagen veelvuldig de vraag of het evenement op 19, 20 en 21 juni 2020 wel doorgaat. De organisatie zegt daar het volgende over: “Op dit moment weten we nog niet wat de nieuwe RIVM-richtlijnen per 28 april zullen zijn. Als organisatie hopen wij natuurlijk dat er in juni op kleine schaal weer dingen mogelijk zijn. In het programma van de Nacht van Een Goei Leven staan veel activiteiten, die ook in kleine groepen zeer de moeite waard zijn zoals nachtwandelingen, de natuurfotografieworkshop, diners in tuinen, poëzie, huisconcerten etcetera. Activiteiten die mogelijk uit de voeten kunnen met een maximaal aantal deelnemers per onderdeel of met een tijdslock. Wij denken dus nog steeds in mogelijkheden en kansen, maar we moeten eerst het besluit van de regering op 21 april afwachten.”
Organiserende ondernemers en verenigingen die hierover direct contact willen opnemen met de organisatie, kunnen een mail sturen naar vieren@goeileven.nl. Dat mailadres kan ook worden gebruikt door iedereen die een leuk idee of initiatief wil aanmelden.

Creatief de crisis te lijf (2)

De maatregelen, die nodig waren om een grootschalige verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan, vragen behalve om discipline en geduld ook om creativiteit en ondernemerschap.
Wij brengen in elke nieuwsbrief graag -ter inspiratie- een aantal van die initiatieven onder de aandacht:
 
Lunchpakket De Meerstoel
Veel horecabedrijven bieden, sinds ze gesloten moeten blijven, afhaalmenu’s en thuisbezorgmogelijkheden aan. Bij De Meerstoel in Sambeek kunnen sinds afgelopen weekeinde picknickpakketten worden gekocht. Het pakket bestaat uit onder meer bruin brood, maisbrood, roggebrood, runderrookvlees, geitenkaas, rode- uienchutney, pesto van walnoten, peer, gekookte eitjes, twee heerlijke sapjes én bordjes, servetten en bestek. Wie wil picknicken in de mooie omgeving hoeft alleen nog maar een dekentje mee te nemen. Ook ideaal voor lange fiets- en wandeltochten door UNESCO-gebied Maasheggen. Kijk op https://www.meerstoel.nl/afhaalpunt/
 
Digitale kleurplaat van De Tongelaar
VisitBrabant biedt via haar website ‘thuisblijftips’ aan. Zoals digitale kleurplaten van bijzondere plekken in Brabant. Sinds afgelopen week staat er ook een kleurplaat van het Land van Cuijk op de site. De tekening is gemaakt door Ingeborg Vriends en vertelt het verhaal van het verblijf van Floris de Zwarte op kasteel Tongelaar in Mill.
De kleurplaat is te vinden op www.visitbrabant.com/nl/kleurplaten en op www.rbtlandvancuijk.nl/deelname/geef-het-land-van-cuijk-kleur/
 
Natuuractiviteiten Jac de Cock
Jac de Cock uit Stevensbeek organiseert regelmatig workshops waarbij met wilgentenen de mooiste producten worden gevlochten. Omdat de workshops nu niet kunnen doorgaan heeft Jac de Cock 25
educatieve en creatieve natuuractiviteiten uitgeschreven. Hij biedt ze gratis aan; een mailtje aan jac_de_cock@hotmail.com is voldoende. Ideaal voor ouders die graag met hun kinderen buiten bezig willen zijn!