Hersteloffensief toeristische sector

De persconferentie over de Coronamaatregelen van gisteravond heeft duidelijk gemaakt dat de toeristische sector in ieder geval tot 20 mei grotendeels op slot blijft. Dat is, met alle begrip voor het belang van de volksgezondheid, voor veel ondernemers en organisaties een teleurstellende uitkomst. Wij weten dat her en der al met stoelen, tafels en museumstukken is geschoven om, rekening houdend met de voorgeschreven anderhalve meter afstand, snel te kunnen heropenen. Daar is, helaas voor alle betrokkenen, nog geen sprake van.
Achter de schermen wordt ook hard gewerkt aan het ontwikkelen van campagnes, die -vooral Nederlandse- toeristen moeten verleiden om er straks, als het weer kan, een paar dagen in eigen land op uit te trekken. 

NBTC Holland Marketing, dat normaliter buitenlandse toeristen probeert te bewegen om naar Nederland te komen, is samen met een groot aantal andere partijen bezig een grootschalige binnenlandse campagne op te zetten. Wat er nu over bekend is, is dat er een concept komt dat door alle toeristische regio's kan worden gebruikt en waarbij er aandacht is voor spreiding van de toeristen over het hele land. De campagne wordt, zoals het er naar uitziet, vanaf 1 juni uitgerold.
VisitBrabant gaat de bestaande campagne 'Brabant is open' ombouwen. Uit gesprekken met adviseurs van VisitBrabant hebben wij begrepen dat de nieuwe campagne meer ruimte gaat bieden aan kleinere regio's zoals het Land van Cuijk en aan inidviduele ondernemers. 
Tot slot zijn wij ook zelf nog aan het broeden op hoe wij het Land van Cuijk kunnen positioneren als dé regio waar #anderhalvemetergenieten mogelijk is. Haken we alleen aan op de campagnes van NBTC Holland Marketing en VisitBrabant of ontwikkelen we ook een eigen campagne? Voorwaarden voor een eigen campagne zijn enerzijds draagvlak (bij ondernemers, organisaties en overheden) en anderzijds voldoende financiële middelen.
Wij willen daar eerst meer zekerheid over hebben voordat we een eventuele Land van Cuijk-campagne verder gaan uitwerken. 

Facebookcampagne #VerheugenopStraks

Deze week is in een deel van Nederland de meivakantie gestart. Vanwege de beperkingen die aan de meeste toeristische bedrijven zijn opgelegd, moeten veel vakantiegangers noodgedwongen thuisblijven.
Onder het motto #VerheugenopStraks plaatsen wij tot en met 5 mei dagelijks berichten over het Land van Cuijk op onze Facebook-pagina Groeten uit het Land van Cuijk. Variërend van de Land van Cuijk VakantieKwis tot korte video’s over onze regio, quotes van inwoners van ons gebied en verwijzingen naar relevante sites van andere Land van Cuijkse organisaties.
De Land van Cuijk VakantieKwis bestaat uit vijf vragen over bijzondere bezienswaardigheden in het Land van Cuijk. 
De antwoorden kunnen via mail worden gestuurd naar  info@rbtlandvancuijk.nl De uiterste inzendtermijn is 1 mei 2020.
De inzenders maken kans op zes prijzen:

  • 2 x 2 vaarten met de Land van Cuijk Ballon;

  • 2 x 2 toegangskaarten voor het Oorlogsmuseum Overloon of het ZooParc.

Het spreekt vanzelf dat de gewonnen prijzen pas kunnen worden verzilverd als het weer is toegestaan om met de Land van Cuijk Ballon op te stijgen dan wel het museum of het dierenpark te bezoeken.
De vragen van de VakantieKwis zijn ook terug te vinden op onze website.   

Vriend van Maasheggen

Sinds de zomer van 2018 heeft de Maasheggen de status van een UNESCO-biosfeergebied.
Wie in de Maasheggen woont, werkt of komt en graag meer wil weten over wat er gebeurt, wordt van harte uitgenodigd om Vriend van de Maasheggen te worden.
Sinds de introductie van het Vriendenprogramma tijdens het NK Maasheggenvlechten, nu ruim een maand geleden, hebben zich al 120 geïnteresseerden als Vriend aangemeld.  
Vrienden van de Maasheggen worden via een maandelijkse nieuwsbrief op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen in het Maasheggengebied. Dit najaar worden ze uitgenodigd voor een exclusieve workshop heggenvlechten. Daarnaast worden lopende het jaar, in samenwerking met Maasheggenondernemers, aantrekkelijke ‘vriendenvoordelen’ geboden.
De Vrienden ontvangen als welkomstscadeau een Maasheggenpaspoort. De paspoorten liggen binnenkort ook bij 16 distributiepunten in en rond de Maasheggen.
Ook Vriend van de Maasheggen worden? Meld je hier aan voor het gratis lidmaatschap.

Comebackmarketing

Moet je in een tijd waarin de toeristische sector grotendeels platligt ook je marketingactiviteiten staken? Nee, zeggen marketing- en communicatiedeskundigen. “Blijf op een gepaste manier zichtbaar en laat de opgebouwde relatie niet verloren gaan.”
Het bedrijf Red Online Marketing heeft het platform Comebackmarketing.nl opgericht, bedoeld om “reis- en recreatiebedrijven te helpen sterker uit de coronacrisis te komen”.
Op de website worden onder meer trainingen en gratis webinars aangeboden over onderwerpen als Google Analytics, zoekmachineoptimalisatie en e-mailmarketing. Daarnaast kunnen ondernemers aansluiten bij online ‘rondetafelgesprekken’, waarbij samen met tien collega-ondernemers en een strateeg de vraagstukken worden besproken die de deelnemers zelf inbrengen.
Op de website staan ook informatieve blogs en interessante tips.