Campagne gaat door!

Wij hebben tijdens een webinar, vorige week dinsdag, onze ideeën voor een hersteloffensief voor de toeristische sector gepresenteerd.
Wij hebben toen nog het voorbehoud gemaakt dat het gepresenteerde campagneconcept alleen wordt uitgewerkt als er voldoende draagvlak is bij toeristische ondernemers en organisaties én er financiële middelen beschikbaar zijn.
Uit de vele positieve reacties op onze presentatie maken wij op dat het benodigde draagvlak er is. Sinds gisteren hebben we de zekerheid hebben dat de vijf gemeenten in het Land van Cuijk gezamenlijk 35.000 euro beschikbaar stellen om de campagne te kunnen uitwerken en uitvoeren. Zij laten daarmee zien dat zij de toeristische sector willen helpen om sneller uit het (corona)dal te komen. 
Inmiddels is ook duidelijk wat NBTC Holland Marketing gaat doen om Nederlanders onbekende en prachtige plekken in eigen land te laten ontdekken. Klik hier voor de campagnepagina. In de komende twee weken wordt bekend hoe VisitBrabant daar op wil aanhaken en welke kansen dat ook biedt voor het Land van Cuijk.
Vanmiddag wordt het onderstaande persbericht verstuurd. 

Persbericht 
Land van Cuijk geeft ‘geheimen’ prijs in toeristische campagne

Sinds de coronamaatregelen zijn versoepeld, maken steeds meer Nederlanders plannen om er een of meer dagen op uit te trekken. De verwachting is dat veel vakantiegangers dit jaar in eigen land blijven.
In samenwerking met twee creatieve partners en ondersteund door de vijf gemeenten in het Land van Cuijk werkt het Regionaal Bureau voor Toerisme aan een campagne, die laat zien waarom deze regio een aantrekkelijke reisbestemming is. Zeker voor wie op zoek is naar rust, ruimte, een gastvrije ontvangst én bijzondere bezienswaardigheden en activiteiten.
 
De in voorbereiding zijnde campagne vertelt het verhaal van ‘het Land van Cuijk, hét geheim van Noord-Oost Brabant’. Door te laten zien wat het Land van Cuijk bijzonder maakt en wat er te beleven valt, wordt ‘het geheim’ in de komende maanden stukje bij beetje ‘ontrafeld’. 
“Wij haken in op twee, voor onze regio interessante, ontwikkelingen”, licht Erik Jansen, toeristisch manager van het Regionaal Bureau voor Toerisme Land van Cuijk, toe. “Veel mensen willen er binnenkort graag een paar dagen tussenuit, maar durven nog niet naar het buitenland. Als ze al in Nederland op vakantie gaan, mijden ze liever nog de traditioneel drukke bestemmingen en gaan ze op zoek naar relatief onbekende streken. Zoals het Land van Cuijk.” 
Overigens richt de campagne zich niet alleen op bezoekers van buiten de regio, maar ook op de eigen inwoners. “Veel Land van Cuijkenaren kennen hun eigen omgeving nauwelijks. Dit is hét moment om ‘op ontdekkingstocht’ te gaan in de eigen ‘achtertuin’.”
Samen met de creatieve partners Cybox en Di-visie heeft het Regionaal Bureau voor Toerisme een onderscheidend campagneconcept bedacht. “Voor ons is het belangrijk dat wat wij doen op draagvlak kan rekenen bij toeristische bedrijven en organisaties in de regio”, aldus Jansen. “Wij hebben daarom vorige week, tijdens een webinar, onze eerste ideeën aan hen voorgelegd. De reacties daarop waren positief.” 
Het Land van Cuijkse concept moest ook aansluiten bij de campagne die VisitBrabant momenteel ontwikkelt. “De beide campagnes versterken elkaar. Waar we kunnen aanhaken op de campagne van VisitBrabant zullen we dat zeker doen. Met de kanttekening dat het, ook voor de positionering van het Land van Cuijk en onze ondernemers, goed is om er een eigen twist aan te geven. Het campagneconcept van VisitBrabant biedt daar overigens voldoende mogelijkheden voor.”
Om de campagne te kunnen uitvoeren zijn financiële middelen nodig. De vijf gemeenten in het Land van Cuijk hebben besloten om uit hun samenwerkingsbudget een bedrag van 35.000 euro beschikbaar te stellen. Maarten Jilisen, voorzitter van het regionale portefeuillehoudersoverleg toerisme en recreatie: “De toeristische sector, inclusief de horeca, is hard getroffen door de coronacrisis. Wij werken daarom graag mee aan een hersteloffensief voor deze sector. Op deze manier kunnen wij gezamenlijk de toeristische bedrijven en organisaties een extra steuntje in de rug geven. De gelden voor deze campagne hebben we vrijgemaakt uit andere projecten op het gebied van recreatie en toerisme.”
De campagne gaat waarschijnlijk in de tweede of derde week van juni van start. In de komende weken worden de toeristische bedrijven en organisaties geïnformeerd over de uitwerking en fasering van de Land van Cuijkse campagne. Wie meer wil weten kan contact opnemen met het Regionaal Bureau voor Toerisme via info@rbtlandvancuijk.nl
Overigens wordt in de campagneuitingen nadrukkelijk rekening gehouden met de landelijk geldende coronamaatregelen én het maatschappelijk sentiment. “We gaan zorgen voor een goede balans tussen wat mag én wat wenselijk is”, belooft Jansen.